donderdag 10 september 2015

Het was reuzenstoet

Vorige zondag was het hier in ons dorp reuzenstoet en natuurlijk zijn we gaan kijken met Liene.
Al de reuzen uit de omliggende dorpen en ook een paar van verder weg namen deel aan de stoet.


Voor de stoet stonden ze allemaal klaar


netjes op een rij


zodat je ze 1 voor 1 kon gaan bewonderen.







Deze laatste voor het springkasteel was de reus van ons dorp Waasmont,


hij noemt Pancraat, genoemd naar de heilige Pancratius van de dorpskerk.

Liene testte het springkasteel ook even uit, nog wat onwennig.


Om half 5 vertrok dan eindelijk de stoet.


Er was zelfs een muziekgroep met hun eigen reus uit Luik gekomen.


Hier onze Pancraat in vol ornaat.


En bij het zien van al die reuzen


vond er eentje dat ze ook wat gek moest doen.

In het weekend schrijf ik een uitgebreid blogje over onze vakantie.


15 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ziet er heel tof uit, al die reuzen!
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is leuk, al die reuzen! Ik zag al eens zoiets op de blog van Peggy, dacht ik, maar ik begrijp nu dat dit vaker gedaan wordt in België, een reuzenstoet!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie traditie, zo'n reuzenstoet! Ik heb er wel eens van gehoord maar nog nooit gezien. En dan zomaar als dorp of stad je eigen reus hebben!! Bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat bijzonder zo'n reuzenstoet, ik ken het helemaal niet. Leuk dat je ons laat kennismaken met zo'n mooie traditie door je verhaal en je foto's.
    Wat wordt Liene al groot!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi hoor en wat is Liene al groot geworden zeg , 't ziet er een deugnietje uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig zo iets; reuzen stoet.
    Nooit van gehoord, maar als het hier zou zijn zou ik zeker gaan kijken!
    Ik kan me voorstellen dat het aanstekelijk werkt om een beetje gek te doen. Ik vind dat Liene het nog heel beschaafd heeft gehouden hoor!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit kennen wij in Nederland niet. Wat leuk zeg.
    En Liene was er helemaal niet bang van zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is Liene weer veranderd sinds de laatste foto, ze lijkt helemaal geen baby meer.
    Is het een oud RK gebruik die reuzenstoet? Ik ken het ook niet en ik vroeg me af of er steltlopers onder de pakken zitten?
    Groetjes en fijn weekend, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke traditie ! Waarom hebben wij zoiets moois niet in Nederland? Nou ja, wij hebben wel veel mooie corso's en hier in de Noordkop hebben we de Bloemendagen, misschien moet ik gewoon maar tevreden zijn :-)
    Leuk dat Liene helemaal niet bang was voor deze grote poppen!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe krijgen ze het voor elkaar... dat moet toch niet gemakkelijk lopen! Maar wel erg leuk om te zien..
    Die Liene, wat een heerlijk kind ... zo grappig met haar speen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie optocht, leuk zo'n traditie. Wat is Liene al weer groot, gaat echt snel, maar elke leeftijd heeft zo zijn charme:)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke foto's, Liene is precies weer zo hard gegroeid...
    Dat lijkt me enorm zwaar om met die reuzen rond te sjouwen, wel heel leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen